سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/17
11:34 صبح

سیمای حضرت رسول وجناب علی ع در شعر حکیم تلیم خان

بدست علی عابد در دسته

واسطه فیض

در اشعار تیلیم سیمای اهل بیت واسطه‌ی فیض و رابطه عام غیب و شهود معرفی می‌شود، همه موجودات عالم امکان، آیات و نشانه‏هاى حضرت حق‏اند .

 مالک المولکدور اول الله اعلا،                                وارودور اودرگاهدا صدصد گدا.

محرم الاسراردور دردلره مرهم،                                هر عملی گر صالح السا معادا

افاضه فیض از مبدء،  نیازمند بواسطه است و انبیاء واسطه فیوضات الهى نسبت به ببندگان می‌باشند[1].

بعضى از مفسرین چنین اظهار میدارند که شفاعت یکى از اسباب و واسطه ایصال خیر است خواه راجع بامور تکوینى باشد یا تشریعى. در امور تکوینى مقصود از توسط همان اسبابى است که بتوسط آن از مبدء متعال بمادون فیض میرساند.  اسباب مسخر امر حق‏اند و به‌ مشیت و امر تکوینى او اسباب واسطه در فیض می‌گردند و آنان منتظر فرمان اویند و در تشریعیات در مقام مجازات اخروى آن نیز بامر حق کسان لایق مأذون در شفاعتند که واسطه در ایصال فیض گردند. که بتوسط آنها فیض بخشش و عفو باشخاص عاصى و افاضه رحمت باهل ایمان و تقوى برسانند. سوره الم سجده آیه 4 می‌فرماید: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ ما لَکُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا شَفِیعٍ. در بحث شفاعت بامور تشریعیه منطبق می‌گردد همانطور با امور تکوینیه نیز منطبق می‌گردد. یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ[i] . بر اساس نظر مفسران، رسول خدا و ائمه‌ی معصومین (ع) واسطه‌ی  فیوضات الهى نسبت ببندگان میباشند. هر کدام به قدر وسعت وجودى خود اسما و صفات خداى سبحان را نشان مى‏دهند . حضرات معصومان (ع) چون واسطه فیض و رابطه عام غیب و شهودند، آیینه تمام نماى اسما و صفات حضرت حق اند . در زیارت جامعه کبیره مى‏خوانیم: «من والا کم فقد و الى الله و من عاداکم فقد عادى الله; هر که شما را دوست دارد، خدا را دوست داشته و هر که با شما دشمنى ورزد، با خدا دشمنى کرده است .» همان گونه که در آیینه مى‏توان صورت اشیا را مشاهده کرد، در آیینه وجود معصوم (ع) مى‏توان جلوه اسما و صفات خداوند متعال را نگریست . البته منظور از مشاهده حضرت حق رؤیت‏حسى و بصرى نیست; زیرا پروردگار نه جسمانى است و نه محسوس . غرض این است که انسان کامل (معصوم) جلوه و مظهر جلال و جمال پروردگار است؛ آن هم به کامل‏ترین وجه . از این رو، در هیچ آیینه‏اى بهتر از آیینه انسان کامل نمى‏توان حق را مشاهده کرد . اشعار تیلیم خان  بر این اساس فرموده‌ی امام على (ع): «براى خداوند هیچ آیت و نشانه‏اى بزرگ‏تر از من نیست[2]‏» . همه نشانگر فهم عمیق ودرک تیلیم خان را نشان می‌دهد. چرا که حضرات معصومین (ع) نور واحدند - و به تعبیر بلند زیارت جامعه کبیره «ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحدة؛  به درستى که ارواح شما و نور و طینت‏شما یکى است .» - این حکم پشتوانه و وتکیه‌گاه  شعر حکیم تیلیم است چرا که حضرات معصومین (ع) عظیم‏ترین آیت و نشانه‌های پرودگارند.

شخصى براى دیدار با امام باقر (ع) به خانه وى مراجعه کرد و پیش از اجازه ورود، به کار ناروا دست‏یازید . حضرت امام باقر (ع) از درون اتاق بر او بانگ زد و با سرزنش اجازه ورودش داد . مرد در محضر امام عرضه داشت: به خدا سوگند، نظر گناه آلود نداشتم؛ تنها مى‏خواستم بر یقین خود درباره علم و آگاهى شما بی‌افزایم . امام باقر (ع) پس از تصدیق سخن او فرمود: آیا مى‏پندارید دیوارها، چنان که مانع دید شما است، از مشاهده ما نیز جلوگیرى مى‏کند؟! اگر چنین باشد، تفاوتى میان ما و شما نخواهد بود. آنگاه امام آن شخص را از تکرار چنان عملى برحذر داشت[3]. همچنین امام على (ع)  می‌فرمایند: امام، محورى است که حق در همه زمینه‏ها بر مدار او مى‏گردد و آن حق محورى که درباره امام على (ع) آمده است، وصف مشترک همه انبیا، اولیا و اهل بیت رسول خدا (ص) است[4]. به همین خاطر در اشعار تیلیم هم می‌بینیم که وصفی که برای پیامبر(ص) دارد برای امام حسین (ع) هم از همان اوصاف در منظومه های خود استفاده‌می‌کند.

 حسنین حؤرمتی ایچون ای آقا،                   سواره سن نظر ائیله آیاغا.

دولاشیبدیر منه باشدان آیاغا،                       لوطف ائیله سن، غم نخینی اوزرسن.

ودر جای دیگری چنین سروده است. .... من شفاعت خود را از ده به اضافه چهار می‌خواهم، به همین خاطرمرا از روز حشر باکی نیست.  شفامی استرم اربع عشردن،              تیلیم باکیم یوخ خوف محشردن.

 سیزین کمی پیشوالارون ائیچنده.در پایان می‌توان به این نتیجه رسید که حکیم تیلیم‌خان حقیقتا یکی از ارادتمندان ائمه‌ی اطهار(ع) است. ونگاهی منطقی به آنها دارد. ائمه‌ی اطهار را نشان وآیه‌ی حق براهل زمین وآسمان می‌داند. وبه قول خود او ایستاده به سلامشان، چرا که شأن ومنزلت اهل بیت ازشأن صدو بیست وچهار هزار نبی بالاتراست؛ وحضرت حق جل‌جلاله در شأنشان فرموده‌است لولاک لولا...

.یوز ایگیرمی دوردمین نبی دن اعلا   حق شأنیزه یه دئیر لولاک لولا[5]   

پایان



1