سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/9
1:55 عصر

عوامل ارتداد از نگاه قرآن کریم

بدست علی عابد در دسته

14: انکار ضرورى مذهب‏ 

انکار ضروری مذهب تنها در میان فقهای امامیه مطرح است. برخى از فقها انکار ضرورى‏ مذهب را به طور مطلق موجب کفر و خروج از اسلام دانسته‏اند. از این گروه مى‏توان به صاحب حدائق اشاره کرد. دلیل وی این است که ضروریات مذهب امامیه از امورى است که با ادلّه متقن از کتاب و سنت ثابت شده است و انکار آن در حقیقت انکار سخن خداوند و انکار «ما أنزل اللّه» است، از این رو رد آن مانند رد دیگر ضروریات دین موجب کفر خواهد شد.[1]

صاحب جواهر در این مسئله تفصیل قائل شده، مى‏نویسد: «اگر انکار ضرورى مذهب از سوى شخص امامى مذهب صورت پذیرد فرد کافر و مرتد است»[2]. یعنی اگر غیر امامى ضروریات مذهب امامیه را انکار کند کافر نخواهد بود.  چرا که مرتد به معناى بازگشت است؛ بازگشت از چیزى که انسان بدان معتقد بوده یا آن را در ظاهر پذیرفته است، و ضروریات مذهب امامیه از زمان تأسیس مذاهب چهار گانه هیچ‏گاه نه جزء معتقدات قلبى پیروان مذاهب اربعه بوده و نه در ظاهر آن را پذیرفته‏اند، تا بازگشت از آن ارتداد از دین یا ارتداد از مذهب امامیه محسوب شود، بنابراین پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت مرتد نیستند.

جان سخن این که گاه ناخواسته وندانسته بسیار کسان دیدیم که به خاطرندانستن احکام ارتداد، حفظ منافع خود و... جهاد، زکات، حتی نماز را نفی می­کنند؛ یا درشرایطی قرار می­گیرند که به خدا و رسول ناسزا می­گویند، اسماء متبرکه وکتاب خدا را بی توجه درون سطل آشغالها می­ریزند وگاه در غالب طنز به انبیائ الهی اهانت می­کنند. در این گونه موارد اگر عمدی در کار باشد افراد  مرتد شده­اند هرچند کسی آنها را مجازات نکند و موضوع جدی تلقی نشده و فراموش شود قطعا اثر وضعی خود را خواهد گذاشت. بنابر این اگر از قصورات خود توبه نکنیم ابلیس دستی به صورتمان خواهد کشید وکلاه خود به هوا خواهد انداخت که صاحب این صورت روی سعادت وبهشت نخواهد دید.

برای کسب اطلاعات بیشتراز موجبات ارتداد به کتابهای العروةالوثقى، ج 1، ص 143- 144؛ مجمع‏الفائده؛ ج 13، ص 313؛ جواهرالکلام، ج 41، ص 600- 601؛ مسالک الافهام، ج 15، ص 23 و الفقه على مذاهب الاربعه، ج 5، ص 422- 423 مراجعه شود.



[1]- الحدائق، ج 5، ص 175

[2] - جواهر الکلام، ج 41، ص 602