سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/9
1:49 عصر

زمینه های ارتداد از نگاه قرآن کریم

بدست علی عابد در دسته

5-دوستان گمراه

انسان بخش مهمى از عقاید، افکار و صفات اخلاقى خود را از همنشین و دوست مى‏گیرد بنابراین، دوست گمراه و بى‏اعتقاد به دین الهى ممکن است انسان را به کفر و ارتداد نیز کشانده و به عذاب دردناک الهى گرفتار سازد، چنان‏که قرآن‏کریم درباره فردى که بر اثر دوستى و هم‏نشینى با شخصى گمراه و کافر، از اسلام دست کشید و مرتد گشت مى‏فرماید:«وَیَوْمَ یَعَضُّ الظّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِى اتَّخَذتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا* یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنِى لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا* لَقَدْ أَضَلَّنِى عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذ جاءَنِى وَکانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولًا»[1]

روزى که ظالم دست خویش را از شدت حسرت به دندان مى‏گزد و مى‏گوید: اى کاش با رسول خدا(ص) راهى برگزیده بودم. اى واى بر من، کاش فلان شخص گمراه را دوست خود انتخاب نکرده بودم. او مرا از یاد حق گمراه ساخت بعد از آن که آگاهى به سراغ من آمده بود و شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است».

هدف این چنینی در بستر تاریخ مدام جاری است وبه عصر خاصی اختصاص ندارد، هرگاه مسلمین از بین گمراهان وکفار دوستانی برگزیدند وآنها بر مسلمانان یا بر سرزمینى اسلامى تسلط یافتند نخستین هدفشان بازگرداندن مسلمانان از اسلام بوده وخواهد بود، چنان‏که در عصر کنونى استکبار جهانى و کفار هر گاه در کشورى اسلامى اندک نفوذ و زمینه‏اى به دست آورند نخستین کار آنان فعال کردن گروه‏هاى تبلیغ مسیحیت یا دیگر ادیان است که در پوشش کمک‏هاى انسان دوستانه و هر راه ممکن دیگر مى‏کوشند باورهاى دینى و عقیدتى مسلمانان را سست کرده یا اگر بتوانند آنان را از دین خود باز گردانند. با مراجعه به تاریخ سیصد ساله اخیر جهان اسلام به سادگی می­توان رد پای استکبار را برای حذف اسلام مشاهده کرد. درمیان شیعیان فرقه ظاله بهائیت را بنا گذاشتند ودر میان برادران اهل سنت سلفی هارا .اگر به این دو فرقه اجازه داده می­شد تمامی اماکن مقدسه در میان شیعیان واهل سنت را خود همین فرق نابود می­کردند. در تمامی کوچه­ها وخیابانهای جهان مسیحیت ویهود بناهای تاریخی وآثار گذشتگان با وسواسی ویژه حفظ می­شود در حالی که این دوگروه تمامی تلاششان این است که آثار تاریخی جهان اسلام را نابود کنند. قطعاً در گام بعدی نوبت به احادیث و کتب روایی وتاریخی می­رسید به بهانه آن که قرآن کریم ما را بس است و گام آخر هم خود قرآن کریم بود چنان که همین حالادر ام الغری جهان اسلام آل سعود آیات جهادی را از کتب درسی حذف کرده است. سران آنها در کاخ­های مرمر مستکبران عبا به دوش می­رقصند وجام شراب به سلامتی هم می­نوشند در حالی که روح وپیکرجهان اسلام از دست همین مستکبران زخمی عمیق دارد. شایان ذکر است که علمای سلفی این­ها را مرتد نمی­دانند درحالی که عملاً ضروریات دین را نادیده می­گیرند ولی کودکان پاکستانی و زائران حرم سبط پیامبر(ص) را به جرم ارتداد قتل عام می­کنند.



[1]- فرقان، آیات 27- 29