سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/9
1:48 عصر

زمینه های ارتداد از نگاه قرآن کریم

بدست علی عابد در دسته

8- محیط فاسد و آلوده‏

یکى از عوامل و زمینه‏هاى انحراف و یا سعادت انسان، محیط زندگى است. قرآن کریم از گروهى یاد کرده است که بر اثر ماندن در محیط آلوده گرفتار عذاب الهى گردیدند: «إِنَّ الَّذِینَ تَوَفّاهُمُ المَلائِکَةُ ظالِمِى أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنّا مُسْتَضْعَفِینَ فِى الأَرضِ»؛[1] کسانى که فرشتگان جان آن‏ها را گرفتند در حالى که بر خویشتن ستمکار بودند و به آن‏ها گفتند: در چه حالى بودید؟ گفتند: ما مستضعف بودیم و چاره‏اى جز ماندن نداشتیم. خداوند با ردّ این عذر، به آنان پاسخ داده است که: «أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِیها فَاولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَساءَتْ مَصِیراً»؛[2] مگر سرزمین خداوند وسیع و پهناور نبود که مهاجرت کنید. جایگاه شما دوزخ است و سرانجام بدى است».

با توجه به تأثیر فراوان محیط در هدایت یا گمراهى و حتى به کفر و ارتداد کشاندن انسان، اگر در محیطى نتوان دین خود را حفظ کرد، طبق تعالیم قرآن، انسان مؤمن باید آن محیط را ترک کرده و به منطقه دیگرى هجرت کند، زیرا اهمیت حفظ دین چنان است که گاه حتى جان را نیز باید فداى آن کرد، چنان که امیرمؤمنان على (ع) مى‏فرمود: «هرگاه مصیبتى برایتان پیش آمد اموالتان را فداى جانتان کنید و اگر حادثه ناگوارى براى دینتان پیش آمد جانتان را فداى دین خود کنید و بدانید که هلاک شونده کسى است که دینش هلاک و از بین رفته باشد».[3]

9- نادانى‏

بازگشت برخى مؤمنان از دین یا انکار بعضى از ضروریات آن به سبب نادانى است که به این موضوع خداوند در سوره اعراف آیه 138 اشاره می­کند. ممکن است اکنون نیز افرادى باشند که بر اثر جهل و عدم شناخت حقیقت اسلام، آن را انکار کنند یا به عقاید کفرآمیز روآورند و به تدریج عقاید و باورهاى دینى از اذهان آنان زدوده شده و نور اسلام در قلوبشان به خاموشى ‏گراید و گاه عقایدى کفرآمیز جاى‏گزین باورهاى اسلامى شده و به خروج آنان از اسلام بینجامد. از این رو اگر زمینه‏اى مناسب براى آشنایى آنان با اسلام و ضروریات دین فراهم شود، به یقین بسیارى از آن‏ها دوباره به آغوش اسلام باز مى‏گردند.



[1] - نساء، آیه 97

[2] -نساء، آیه 97

[3] - الکافى، ج 2، ص 216 و وسائل‏الشیعه، ج 16، ص 192