سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/9
1:43 عصر

با مرتد چه کار باید کرد

بدست علی عابد در دسته

با مرتد چه کار باید کرد؟.

  مرتد در اصطلاح فقهاى اهل سنت یک قسم بیشتر نیست؛ اما فقهاى امامیه بر پایه روایات اهل بیت (ع)‏[1] مرتد را به دو قسم تقسیم کرده‏اند که هر یک داراى حکمى خاص است.

 1. مرتد ملّى و آن کسى است که ابتدا کافر بوده و سپس مسلمان شده و دوباره به کفر بازگشته است[2].

2. مرتد فطرى، این گونه مرتدها در تاریخ معاصر ما بسیارند و آنها کسانی هستند که از پدر و مادر مسلمان متولد شده­اند و سپس تغییر عقیده داده و کافر می­شوند مانند احمد کسروی، مسعود انصاری، شجاع الدین شفا، سلمان رشدی وشاهین نجفی.

در فقه امامیه مرتد ملى اگر توبه کند قابل بخشش است، اما اگر ارتداد مرتد فطری در دادگاه اسلامی ثابت شود، محکوم به اعدام خواهد شد؛ اموال او به عنوان ارث به ورثه مسلمان او مى‏رسد و همسر او نیز باید  از او جدا شود[3]. توبه مرتد فطری قابل پذیرش نیست، حتی اگر توبه او در پیشگاه خداوند قبول هم بشود فقط براى جهان آخرت او مفید است. در دنیا او را از اعدام نجات نخواهد داد. از این مرتدها که پدر ومادر مسلمان دارند و خود آنها هم در میان مسلمین زندگی می­کنند بسیار داریم ، شاید با این افراد در زندگی روزمره خود که خیلی پایبند به مسائل دینی نیستند برخورد هم داشته باشیم. چرا که این گونه افراد را می­توان بین تمامی ادیان ومذاهب مختلف به وفور یافت. معمولا این طیف از عواقب شوم بعضی کارهای خود آگاه نیستند. نوعی خود باختگی و... را می­شود در زندگی این جماعت دید. بعضی قبل از آن که مرتد شوند اعتراف به زنا و لواط در بین دوستان خود دارند هرچند به مجازات این گونه گناهان توجهی نمی­شود. یا مشروب خوردن در بین این طیف معمولا عادی جلوه می­کند .

بسیار دیدیم وشنیدیم که بعضی از همین افراد در جمع دوستان وبستگان نه تنها به گناه خود اعتراف می­کنند، بلکه جوانان دیگر را نیز نسبت به این گونه گناهان تشویق وتبلیغ می­کنند. اگر کسی هم پیدا شود و به این افراد اعتراضی کند که شما با این رفتار خود جوانان مردم را گمراه می­کنید و ضروریات دینی را منکر هستید. می­گویند کدام دین؟ وبحث ها بی ثمر ساعتها، گاه هفته­ها وماه­ها طول می­کشد ودر پایان می­شنوی که می­گویند فلانی را سرکار گذاشتیم وکلی هم حال کردیم. آنقدر به این طیف میدان می­دهیم که روزی می­شنویم به ائمه (ع)ومقدساتمان هم توهین می­کنند!!!. وبعد از ماها علمای ما آنها را مرتد وبه جامعه معرفی می­کنند. تا به تکلیف شرعی خود عمل کرده باشند. آنها هم در آن سوی مرزها جری­ترشده و زیر سایه­ی دشمنان اسلام به زندگی رزیلانه خود ادامه می­دهند. این معرفی هم باز تاب گوناگونی دارد.

بعضی براین باورند که سیاسی است. می­خواهند ببینند که شخص مرتد مورد حمایت انگلیس و... هست یا خیر؟ اگر کار او به حقوق بشر نمی­کشد حکم اجرایی شود وگرنه آرام آرام فراموش خواهد شد. چند سال بعد هم می­شنوی که در فلان منطقه به مام وطن خدمت می­کند و کلی سرمایه گذاری کرده است.

گروهی نیز براین باورند که عمداً اورا مرتد اعلام کرده­اند تا در بین دشمنان اسلام نفوذ کند وجاسوسی جهان کفر به جهان غیر کفر کند.

 عده­ای هم بر این باورند که خدا خودش از کمراو خواهد زد وآن خبیث ملعون هرگز نمی­تواند بار دیگر جنگل­های شمال ، سواحل زیبای دریای خزر و بندر انزلی را از داخل مرز ایران ببیند.   

گروهی هم بر این باورند که به علت ناهماهنگی بین علما ، دولت و ملت کار به جایی نخواهد رسید فقط صاحب مدال ارتداد مشهورتر می­شود وآلبوم های بیشتری می­فروشد. چرا که مرتد در معنای مجازی آن اراده شده است. از همین روی ما برآن شدیم که به معنای بعضی از اصطلاحات که در عصر ما معنای جدیدی دارند، بپردازیم.



[1] - من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 152 و وسائل الشیعه، ج 28، ص 325، 333

[2] - شرایع الاسلام، ج 4، ص 183- 184

[3] - تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 755