سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/9
1:43 عصر

با مرتد چه کار باید کرد

بدست علی عابد در دسته

 

 معنای این اصطلاحات                

وقتی می شنوی کسی را برزگان یکی از ادیان مرتد معرفی می­کنند، نمی­توانی بی تفاوت باشی. چون اگر مسیحی باشد ومسلمان شود علمای مسیحی اورا مرتد می­شمارند، ما مسلمانان قطعا از ارتداد او خوشحال هم خواهیم شد. یا اگر مسلمانی مسیحی شود حتم دارم که کلیسا برای او جشن تولد دیگر خواهد گرفت هر چند که ما مسلمانان از ارتداد او خشمگین هم باشیم. مرتدهای دیگری هم داریم مثلا ما شیعیان را بعضی از فرق نوظهور در میان برادران اهل سنت مرتد می­دانند. چرا که می­پندارند شیعیان وقتی به زیارت حرم معصومین(ع) می­روند یا به قبر پیامبراسلام(ص) احترام ویژه قائلند مشرکند ومشرک هم مرتد است.  این فرقه نوظهور که با پول آل سعود طی طریق می­کند معمولاًحکم ارتداد را در کوچه وخیابانهای پر جمعیت می­ترکاند، تا مرتدهای بیشتری را بکشد. این مرتبه از فهم دینی از مراتبی است که پای جلوی قاعده حسن وقبح عقلی را می­لنگاند چرا که این واژه هم مانند خیلی از واژگان مناسب مکتب­ها معنای متفاوتی دارد. مثلادر صده گذشته اگرزنی در انظار عمومی حجاب خود را نمی­توانست حفظ کند قطعا دچار افسردگی می­شد حتی اگر یکی از بانوان درباری قاجاریه می­بود. در حالی که امروزه بعضی از بانوان به خاطر این­که نمی­توانند موی... خود را نشان دهند افسردگی می­گیرند. یا اگربردهای دور از چشم ارباب خود وارد شهری می­شدند سعی می­کردند که گوش واره­ی بردگی خود را از گوشهایشان خارج کنند یا طوری لاله گوش خود را می­بستند که مردم کوچه وخیابان گوشوارهای آنها را نبینند. اما امروز بعضی آدمک­ها گوش­واره به گوش با سینه ریز و طاق ابرو برداشته با شلواری فاق کوتاه در انظار عمومی ظاهر می­شوند و انگار ماموریت دارند مواظب تیر برقهای کوچه ها باشند وکوچه­های شش متری یا نهایتاً هشت متری محله هایشان را روزانه متر کنند که مبادا گشادتر شود. در حالی که همین نیم قرن پیش اگر کسی را با چنین احوالی در انظار عمومی حاضر می­کردند قطعا خودکشی می­کرد. اگر در نیم قرن گذشته کسی لواط می­...یا می ... معمولا در تمام دنیا این جماعت پست شمرده می­شدند و از نظر قانونی مجازاتی هم برایشان در نظر گرفته می­شد. اما امروز حتی در کشورهای اسلامی به این افراد همجنس باز می­گویند. در گذشته این کار میان تمامی ملت­ها بسیار قبیح شمرده می شد، اما در عصر حاضر چنین افرادی نشریه دارند؛ ادبیات داستانی در وصفشان رساله­های دلگشا دارد ؛ ماهواره ها برایشان شبکه های ویژه­ای دارند که مبادا حقوق ایشان ضایع شود و کسی فریاد تضیع حقوق آنان را نشنود. دیدبان حقوق بشر سازمان ملل هم با یک چشم کل دنیا را دیده­­بانی می­کند و با چشم دیگرش مواظب حقوق (همجنس­بازان) است. حتی بعضی حاکمان کشورهای متمدن روزی را برای تجلیل از این جماعت در نظر گرفته­­اند،  گاهی هم می­شنوی که بالاترین مقام مسئول سخنران اول متینگ­های این جماعت هستند. مثلا در کشور غیرت وشهامت آذربایجان این روزها مردم به دست حاکمان خود روانه­ی زندان می­شوند چرا که مزاحمتی برای کارناوال­های همجنس بازان ایجاد کرده­اند. هر چند در گذشته قانون و شرع برای چنین افرادی مجازاتی وضع کرده بود. مانند اعدام که از بیان آن معذوریم . چرا که ساحت دین خشن جلوه می­کند ودیدبان حقوق بشر سازمان ملل تمامی انبیایی الهی و خداوند را متهم کرده و مجبور می­کند که در جلسه علنی این سازمان مسئول، جهت وضع چنین قوانینی حاضرشده وپاسخگو شوند.

 خلاصه این واژگان به ما می­گویند حُسن وقبح هم می­تواند تابع عقل و هم می­تواند تابع قدرت باشد. و در معنای مجازی دیگری نیز استفاده شود. چرا که همگان غنای واژگانی ندارند و فقر واژه باعث شده است بعضاً از این کلمات قبیحه در معانی متضاد بهره بگیرند. از همین روی معنای امروزی آنها با گذشته­ آنها بسیار متفاوت است. یکی از این کلمات که با گذشه­اش تفاوت شایانی کرده است همین لفظ مرتد است. گفتیم که در گذشته کسی که مرتد می­شد حتما مورد غضب ملت مسلمان، اهل محل، بستگان وخانواده واقع می­شد. اما در این سالهای اخیر می­بینیم زندگی با جماعت مرتد خیلی هم سخت نیست. چون شناخت اراده اصل معنای این گونه واژگان بسیار سخت شده است. در محله ما مرتد به کسی می­گویند که مانند دکتری که موفق به اخذ مدرک دکتری شده است. یا مانند کسی است که در ورزش قهرمانی توانسته بر حریفان فائق آید ومدال ارتداد دریافت کند.

به هر روی، وقتی می­شنویم  صاحب آلبوم هیچ هیچ هیچ مرتد شده است از خود می­پرسیم واقعا نیاز بود به این گستردگی معرفی می­شد یا می­شد علما حکم آن  را اجرایی می­­کردند وبعد در مقام دفاع از کیان دین ودر صورت نیاز به معرفی این ملحد هم می­پرداختند. وقتی در تمام تشکیلات شما کسی جهت اجرای این گونه از احکام وجود ندارد چرا نام او را تیتر سایتهای خبری می­کنید. به نظر می­رسد که تمامی مسلمین در این زمینه باید به طور جدی حرکتی بکنند. از این روی چند پیشنهاد درون دینی داریم.



[1] - من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 152 و وسائل الشیعه، ج 28، ص 325، 333

[2] - شرایع الاسلام، ج 4، ص 183- 184

[3] - تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 755